Monday, April 7, 2008

kelantan miskin???fikir-fikirkan

Saya ambil TESCO sbg satu perumpamaan utk menunjukkan bahawa rakyat kelantan tidaklah miskin dan mundur spt mana fitnah yg dilemparkan oleh pihak tertentu:
TESCO mula bertapak di Malaysia menerusi penubuhan TESCO Store Malaysia Berhad pd 9/11/2001 melalui pakatan strategik SIME DARBY BERHAD. Kini ia mempunyai lebih 20 cawangan di seluruh Malaysia . TESCO pernah mempunyai cawangan mini di Kuantan tetapi ditutup akibat masalah ekonomi setempat.

Kini TESCO memilih Kota Bharu Kelantan sebagai tapak yg strategik.

Menilai antara Fakta dan Fitnah:
Fitnah 1:
-Rakyat Kelantan miskin, tidak ada duit.

Fakta:
-Hari pertama TESCO dibuka ia menerima 15,000 pengunjung. Kebanyakan barangan segar dan roti habis dijual.
-Setiap hari minggu TESCO Kota Bharu memungut lebih RM1 juta sehari.

Fitnah 2:
-Kuasa beli rakyat kelantan kecil berbanding negeri lain.

Fakta:
-Catatan cemerlang hasil jualan menjadikan TESCO bercadang untuk menambah cawangan di Kelantan.
-85% pelanggan TESCO Kota Bharu membuat pembayaran dalam bentuk tunai yg merupakan peratusan pungutan tunai tertinggi di Malaysia .

Fitnah 3:
-Kelantan mundur dan tiada pelaburan asing.

Fakta:
-Selama 18 tahun Kelantan berjaya bertahan menjadi negeri yg paling unik di Malaysia dengan keberanian rakyatnya menolak pemerintahan kejam lagi zalim.
-Ekonomi Kelantan semakin makmur dan kemiskinan berjaya dikurangkan.
-Kejujuran parti yang memerintah Kelantan membantu melicinkan pentadbiran sehingga taraf hidup penduduk dan pembayaran hutang negeri jauh lebih baik.
-Iaitu Kelantan menduduki tempat kedua dalam "Kadar Hutang Negeri
Terendah".
-Pelabur antarabangsa kini memilih Kelantan sbg destinasi mereka.

Fitnah 4:
-TESCO akan membunuh peniaga kecil tempatan.

Fakta:
-TESCO menerusi rangkaian antarabangsa membantu usahawan2 industri kecil dan sederhana memasarkan produk mereka.
-90% produk jualan TESCO adalah produk tempatan.
-Ia membuka pasaran baru kpd penternak lembu, kambing dan ikan, penanaman sayur serta buah-buahan tempatan. Keperluan TESCO terhadap produk makanan segar tempatan adalah amat besar.
-Pasaran TESCO fokus kpd pembelian penggunaan bulanan, manakala kedai runcit untuk kegunaan harian. Maka persaingan kuat tidak berlaku.

Fitnah 5:
-TESCO menggalakkan aktiviti Anti-Islam.

Fakta:
-TESCO Kota Bharu merupakan TESCO pertama di dunia yg ditutup pada waktu Sembahyang Jumaat.
-Merupakan TESCO yg pertama di dunia tidak menjual minuman keras/arak ataupun produk segar yang tidak halal.
-Menyediakan tempat Solat yg cukup selesa kpd para muslim.
-Merupakan TESCO pertama di dunia menggunakan tulisan jawi sbg sebahagian jenamanya. Iaitu gabungan "Ta, ya, sin, kaf dan wau" menjadi maksud TESCO.

Fitnah 6:
-TESCO menggalakkan aktiviti lepak di kalangan remaja.

Fakta:
-TESCO mempunyai 20 cawangan di Malaysia dan pekerja seramai 6,600 org.
-TESCO menerima pemohonan kerja di Kelantan dan setakat kini 300 org anak Kelantan berkhidmat secara tetap, manakala 574 org secara sambilan.
-TESCO menerusi rangkaian Jabatan Sumber Manusianya menekankan latihan intensif bg meningkatkan kualiti kerja dan perkhidmatan pelanggan.

Kesimpulan:
Berita mengenai pembangunan ekonomi Kelantan banyak disekat, dikawal ketat serta diputar-belit oleh pihak tertentu. Maka ramai org di luar sana tidak peka terhadap pencapaian Kelantan yg cemerlang.

Jika dibandingkan Kelantan dgn KL, mestilah pusat bandar KL lagi maju dan pesat. Tapi apa gunanya maju sedangkan kos taraf hidup, cukai dan harga barang semuanya tinggi? Apakah rakyat akan puas hati jika duit hasil titik peluh mereka dirasuah sewenang-wenangnya? Rakyat yg tak berdosa terpaksa bayar lebih semata-mata utk membayar kerugian akibat amalan rasuah yg berleluasa.

Kelantan dikira cukup baik kerana ia mampu mencipta rekod cemerlang dlm masa jangka masa yg pendek iaitu 18 tahun. Jika PAS dpt memerintah Malaysia dgn jujur, InsyaAllah, negara kita akan menjadi lebih maju berbanding sekarang dan hak semua rakyat dituntut.

No comments: